Help Me Pageviews Until 50M

11 October 2013

Ohsenyum : Kadang Kala Pengurusan Gereja Lebih Bagus Dari Masjid


Masjid banyak duit. Tetapi pengurusan masjid buat duit masjid macam duit mereka sendiri. Curi RM 2 kena penjara (Klik Sini). Mungkin yang mecuri duit tabung tu dalam kesempitan sangat.


Aku pernah masuk gereja dekat komplek Asia Jaya. Ada kotak transparent atas meja. Ada buku catitan sebelah kotak. Dalam kotak tak bertutup ada banyak duit macam-macam note. Aku belek buku. Lima ruang utk diisi. Tarikh, Nama, no tel, jumlah, catitan. 


Berbagai kaum punya nama ada dan memang aku mencari nama melayu. Jumpa beberapa nama siap nombor talipon. Salah satu nama lelaki ambil RM50 utk beli susu anak.

Aku call no yg dicatat. Sembang beberapa minit. Baru kena berhenti kerja jaga masa tu. 

"Dah jumpa pak imam masjid. Kena buat surat ke bendahari. Bendahari pula suruh gi pejabat zakat. Sampai pejabat zakat kena isi itu ini. Entah bila pula nak dapat. Kawan india suruh pi gereja. Boleh terus ambik kemudian baru tulis nama.
Saya pun pergi tempat tu dgn dia."

Kenapa encik ambik limapuluh je. Bukan ada orang jaga pun? 

"entahlah. Tapi walaupun takde orang jaga tapi Allah nampak walaupun dalam gereja. Niat saya memang nak beli susu anak dan sikit utk tambang pusing2 cari kerja."

Terdiam aku sekejap. Lepas tu encik? 


"Saya terus pergi beli susu anak dan balik rumah dgn nasi bungkus malam lima beranak. Pagi esok gereja talipon dan lepas tu saya pun dapat kerja jadi jaga di gereja tu. Takpa la asal tak mencuri."

Aku langsung teringat pada sorang pakcik yangg sedang ronda tempat parking masa tu. Encik masih kerja di situ?

"Dak dah. Saya dah balik kampung ni. Gereja bagi modal. La ni saya meniaga gerai makan. "

Masjid patut boleh buat lebih baik dari gereja. Jangan bangga dengan jumlah terkumpul ratusan ribu tapi ahli qariah ada yg dapur tak berasap.-Sumber Klik Sini

p/s : Pencuri tetap salah...tapi kenapa dia mencuri? susah sangat kah..bantuan untuk orang yang memerlukan......Zakat kita bayar tu..boleh bantu kan!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...