-->

Air Pancut Yang Menarik Di Dunia (9 Gambar)


Air pancut pada mulanya berfungsi, sebagai sambungan ke mata air atau saluran air dan digunakan untuk menyediakan air minum dan air untuk mandi serta kegunaan yang lain untuk penduduk bandar, atau pun penduduk kampung. Sehingga akhir abad ke-19 kebanyakan air pancut dikendalikan oleh graviti , dan memerlukan sumber air yang lebih tinggi daripada air pancut, seperti takungan atau saluran air, untuk membuat aliran air ke udara.

Di samping menyediakan air minuman, air pancut juga digunakan untuk hiasan dan menunjukan kemahiran orang yang membuatnya. Antaranya Air pancut Roman dihiasi dengan topeng gangsa atau batu haiwan atau wira. Pada Abad Pertengahan, pereka taman Moorish dan Muslim menggunakan air pancut untuk membuat versi kecil. Raja Louis XIV dari Perancis menggunakan air pancut di Taman Versailles untuk menggambarkan kuasanya di alam semula jadi. 

Dan ini pula ada air pancut dari seluruh dunia, mungkin ada yang tak termasuk dalam senarai ini, tapi gambar ini adalah antara yang menarik para pelacong, mana tahu gambar ini memberi anda idea untuk membuat air pancut di kampung.

The Charybda Whirlpool Fountain, Sunderland, United Kingdom

Stravinsky Fountain, Perancis

Julie Penrose Fountain, Colorado Springs, Amerika Syarikat

Fountain "Boat", Valencia, Spain

The Singing Fountain, Dubai, United Arab Emirates

Montjuic Fountain, Sepanyol

Bellagio Fountain, Las Vegas, Amerika Syarikat

Fountain-Volcano, Emiriah Arab Bersatu

Mata air, dibuat dalam bentuk cincin, Ohio

Cancel

Terima Kasih atas comment anda